Training zin in leren

Een training voor de leerkracht die graag een klas vol gemotiveerde leerlingen wilt
Neem contact op

Wat ga je leren?

Waarom 'zin in leren' zo belangrijk is 
Wat 'zin in leren' betekent voor jouw manier van lesgeven
Wat dit van jou vraagt
Hoe je het aanpakt in de lesopbouw gedurende het hele jaar?
Algemeen
Programma
Trainer
Praktische info

Leerlingen met zin in leren

Niets zo fijn als leerlingen die zin in leren hebben! En iedere leerling heeft zin in leren, alleen is het soms moeilijk om dat te ontdekken. Wat moet je dan doen om zó’n verbinding met leerlingen te maken, dat ze zin in leren hebben? Dat ze samen met jou de les gaan maken en dat jij vooral hun leerproces ondersteunt? Dat is niet alleen voor jou fijn; ‘zin in leren’ is ook fijn voor de leerlingen. Het heeft direct effect op zowel hun welzijn als op hun motivatie om dingen in de toekomst aan te gaan.

Praktijkgericht

We bieden een training aan die direct aansluit op jouw praktijksituatie. We gaan met elkaar in een groep van maximaal 10 deelnemers ontdekken hoe lesgeven je (nog meer) energie kan geven. We leren van de theorie, maar we leren nog veel meer van de praktijk. We gaan uitproberen, reflecteren en komen zo tot een verdiept inzicht op wat voor jou werkt. Want net als leerlingen, zijn leraren allemaal anders. We gaan in op de voorbereiding en de start van je lessen, op ‘wat als de zin er niet meer is?’ en op hoe je bij de afronding een cliffhanger inzet voor de volgende les.

Leren in interactie

In deze training staat ‘leren in interactie’ centraal. Dat vraagt een actieve, leergierige houding. Het vraagt om een open blik naar jezelf en je aanpak enerzijds, en je oordeel over leerlingen en hun gedrag anderzijds. Van mij als trainer vraagt het dat ik jouw zoektocht goed aanvoel en dat ik – met respect – durf te confronteren.

Bovendien moet ik boven de theorie staan en daar uit weet te putten waar dat nodig is.

Programma: verdeeld over 4 dagdelen

BASISBEHOEFTEN: over wat ons voortdurend drijft

We starten met en kennismaking met aandacht voor ieders vraag. We gaan op basis van de Zelf-Determinatie Theorie werken met psychologische basisbehoeften: autonomie, competentie en relatie. We gaan ervaren wat de vervulling en de frustratie van deze basisbehoeften betekent voor jezelf en voor je leerlingen. We gaan met elkaar in gesprek over:
                o De verstrekkende betekenis van de driedeling en hoe dat werkt in de klas
                o De sterke relatie tussen basisbehoeften en motivatie
                o Strategieën om een verbinding tussen beiden te maken
                o Het belang en het effect van growth mindset in de omgang

IDENTITEITSONTWIKKELING

Een kind ontwikkelt in de schooltijd. Het ontwikkelt een geweten, leert wanneer hij zich moet ‘beheersen’ en is ook ongehoorzaam (en dat kan goed zijn). Hij ontwikkelt geleidelijk een intern kompas. Een kind leeft in verschillende sociale domeinen die hij meeneemt in de klas. We gaan samen ontdekken
                o Hoe die ontwikkeling werkt en hoe zich dat manifesteert?
                o Hoe behoeftebevrediging en behoeftefrustratie een katalysator, respectievelijk een risicofactor is?
                o Over intrinsiek en extrinsiek georiënteerde identiteit. Het gesprek met leerlingen over hun behoeften.
                o Hoe we met kinderen werken aan identiteitsontwikkeling waarbij het leren in de klas motiveert?

LESGEVEN IN DE PRAKTIJK; de klas en de leerling

Vanuit praktijkervaringen gaan we in op
                o hoe je de klas, de groep verantwoordelijkheid neemt voor een goede leercontext en wat dat van jou vraagt. Wanneer gaat het goed, wanneer niet en waar ligt dat aan?
                o Het vanaf dag één starten met de RELATIE
                o Hoe je een les voorbereidt, hoe je die start?
                o Hoe om te gaan met ‘ongehoorzaamheid’ tijdens de lessen?
                o Hoe doe ik het?: observatietest

JOUW ‘PLAN’

De eerste vier delen hebben je voldoende munitie gegeven om werk te maken van een aanpak die bij jou en jouw school past. Wat ga je doen? Hoe ga je dat toepassen op een traject om een schoolplan te maken EN om het schoolplan te realiseren? Of, als je niet met een schoolplan bezig bent, op welke terreinen ga je je leiderschap richten?
Het resultaat is dat je aan na afloop voor jezelf uitgewerkt hebt wat je gaat doen in je eigen school.

JOUW ‘PLAN’ Belangrijkste bronnen:

- Bunnig, Iris, Ferd van den Eerenbeemt e.a: De Groeischool (2018)
- Deci and Ryan: the Self-Determination Theory (2017)
- El Hadioui, Iliass: Hoe de straat de school binnendringt (2015)
- Reeve, Johnmarshall: Autonomy Supportive Teaching (2016)
- Vansteenkiste en Soenens: Vitamines voor groei (2015)

De Trainer

Ferd van den Eerenbeemt

Ferd van den Eerenbeemt van Inspirezzo is de trainer. Ferd is directeur van het bureau Inspirezzo en werkt ruim 15 jaar voor het onderwijs en helpt scholen nog beter te functioneren op alle niveaus en in alle geledingen. De kern van zijn benadering is dat hij leerlingen, leraren en leidinggevenden dichter bij hun eigen inspiratie of motivatie brengt. Ferd begeleidt scholen en geeft daarnaast al 25 jaar trainingen op verschillende gebieden; altijd dicht ‘op de huid’ van de deelnemers.

Hij heeft de laatste jaren twee boeken gepubliceerd: ‘Leiden met Lef en Liefde” en “De groeischool”.
Doelgroep: Leraren PO, VO, MBO, HBO

Trainer: Ferd van den Eerenbeemt (Inspirezzo)

Duur/tijd: vier dagdelen. Data: n.t.b

Locatie: De meest gunstige locatie, afhankelijk van school/deelnemers (Coronaproof)

Kosten: 500,-/600,- euro per deelnemer, afhankelijk omvang groep: min. 8, max. 12)

Aanmelding via mijn contactadres.
© Copyright 2020 - Inspirezzo - Alle rechten voorbehouden